Inför upphämtning av din hyrbil

En mer detaljerad guide för överlämning av bil hittar du här!

Vid dagen för överlämning av bilen är det bra att hålla sig uppdaterad på eventuella meddelanden från bilägaren. Se även till att själv meddela bilägaren om någonting oväntat inträffar innan hyresperioden börjar. 

Exakt adress där bilen står parkerad syns i appen strax innan hyresperioden börjar. Bilen kommer att stå parkerad i närheten av den adress som angivits i bokningsbekräftelsen som du har fått på mail.

Om du behöver avboka din hyresperiod görs detta direkt i appen genom att du klickar in på din bokning. Senast kostnadsfria avbokning för hyrestagare är 48 timmar innan hyresperiodens start. Om avbokning sker med mindre än 48 timmar kvar tillkommer en avbokningsavgift. Om bilägaren avbokar uthyrningen har du som hyrestagare rätt till ersättning. Ersättningen varierar beroende på hur nära uthyrningen som avbokningen sker. Läs mer om våra avbokningsregler här!

Det är endast den som står skriven som hyrestagare på hyreskontraktet som kan hämta bilen (inte eventuell extraförare). Bilägaren kan däremot be någon annan lämna över nyckel, gå igenom bilen tillsammans med hyrestagaren samt signera hyreskontraktet.   

När hyrestagaren och bilägaren möts ska existerande skador, bränslenivå och mätarställning noteras i hyreskontraktet. Existerande skador ska dokumenteras, förslagsvis både skriftligt och med fotografier. Detta minskar risken för eventuella missförstånd i senare skeden. Vi rekommenderar er att använda funktionen i appen där man i hyreskontraktet kan ta 8 st bilder på bilens nuvarande skick. 

Kom ihåg att signera hyreskontraktet innan du kör iväg och även när bilen återlämnas. Hyreskontraktet har bilägaren i appen eller i pappersversion, men du som hyrestagare är även ansvarig att gå igenom bilen tillsammans med bilägaren och signera.

Dyker inte bilägaren upp?
Skulle bilägaren mot förmodan vara försenad ber vi dig först och främst vänta ett litet tag medan du försöker få tag på bilägaren via telefon och GoMore-meddelanden. Kontakta gärna GoMore Support via telefon eller mail om du önskar att vi hjälper dig få tag på bilägaren. Dyker inte bilägaren upp och det är utanför våra öppettider så att det inte går att få direkt hjälp från oss kommer vi självklart i efterhand kunna ordna med full återbetalning till dig som hyrestagare. Maila oss i sådana fall på support@gomore.se.

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.