Extra kostnader (trafikböter, parkering, trängselskatt, tullavgifter etc)

Eventuella parkeringsböter, tullavgifter, trängselskatt och andra kostnader som uppkommit under hyresperioden ska betalas av hyrestagaren. Bilägare och hyrestagare kan hantera extrakostnader på följande sätt: 

Alternativ 1. Extrakostnaden löses mellan bilägare och hyrestagare på egen hand, antingen direkt efter hyresperioden eller genom att beloppet Swishas till bilägaren. Enklast och smidigast!

Alternativ 2. Extrakostnaden registreras vid återlämning av bil och skrivs in hyreskontraktet under fältet "Andra extra kostnader". Kostnaden läggs då automatiskt till i den totala hyreskostnaden för hyrestagaren som sedan debiteras vid avslutad hyresperiod. Bilägaren mottar extrakostnaden som en del av sin hyresintäkt från GoMore. Obs! Dokumentation för tillagda extrakostnader i hyreskontraktet måste kunna uppvisas för GoMore och hyrestagare vid rutinkontroll.

Alternativ 3. Om kostnaden inte kan eller har lösts på plats (exempelvis om bilägaren vid ett senare tillfälle mottar dokumentation för extrakostnader så som parkeringsbot eller faktura för trängselskatt) kan bilägaren rapportera in kostnaden till GoMore via ett formulär i profilen. Detta finns under fliken "Dina bilar" -> "Skador och rapportering".  GoMore granskar då snabbt kostnaden, inhämtar beloppet från hyrestagaren och betalar ut kompensationen till bilägarens profil eller bankkonto. 


Extra information om trängselskatt:

Vid rapportering av trängselskatt rekommenderar vi bilägare att logga in på Transportstyrelsens e-tjänst och app vid namn Mina Fordon för att få en översikt av trängselpassager (datum och tidpunkt) och belopp. Du hittar mer information hos Transportstyrelsen här!

Tips till dig som bilägare: För att reglera trängselavgifter på ett smidigt sätt kan du lägga på en schablonavgift ovanpå ditt uthyrningspris (högsta möjliga trängselavgift per dag är 135 kr under högsäsong) och skriva att "Trängselskatt ingår" i din bilannons.

Har du några funderingar kring ovanstående är du välkommen att kontakta oss på GoMore så svarar vi gärna på dina frågor! 

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.