Betalning av extra kostnader

Finns det extra kostnader som kan härledas till en hyresperiod ska dessa noteras i hyreskontraktet i samband med att bilen lämnas tillbaka. 

Exempel på extra kostnader:

  • Fler körda kilometer än de som var inkluderade i hyrespriset, priset varierar beroende på bil och är 50% dyrare (40% vid mer exklusiva bilar) om det inte har lagts till i bokningen i förväg.
  • Mindre mängd bränsle än vid hämtning av bilen: beräknas automatiskt när bränslenivå uppges vid återlämning och bestäms av hyrestagare och bilägare (automatiskt betalning sker vid Nyckelfri uthyrning).
  • Trängselskatt om du kört i Göteborg/Stockholm/andra områden där trängselskatt förekommer: beräknas och bestäms av hyrestagare och bilägare.
  • Eventuella andra kostnader, så som lån av barnstol, cykelställ etc: beräknas och bestäms av hyrestagare och bilägare. 

När dessa noteras i hyreskontraktet vid återlämning av bilen debiteras automatiskt det betalningskort som hyrestagaren har registrerat vid bokning. Beloppet överförs sedan automatiskt till bilägares GoMore saldo, fyra dagar efter att hyresperioden är avslutad ifall debiteringen på hyrestagarens betalkort gick igenom. Om extrakostnader inte kan debiteras på hyrestagarens betalkort fakturerar GoMore hyrestagaren och överför betalningen av extrakostnaderna därefter.

När en extra betalning registreras meddelas hyrestagare både på sms och email. Vid eventuella funderingar, kontakta GoMore support så snart som möjligt. 

Har du upptäckt en extra kostnad efter bokningen?

Vi rekommenderar att du som bilägare i första hand kontaktar hyrestagaren via chatten då de flesta kostnader (t.ex. trängselskatt och andra vägavgifter) kan hanteras snabbt sinsemellan. Om du ej skulle ha fått svar från hyrestagaren kan du enkelt rapportera in den extra kostnaden via ett formulär i din profil. Du hittar det under fliken "Dina bilar" -> "Skador & Rapportering". Fyll i formuläret och skicka med minst en bild som underlag så kontaktar vi dig så snart vi kan. Vi granskar då snabbt kostnaden och hjälper dig att inhämta beloppet från hyrestagaren. Vi betalar sedan ut kompensation till dig, antingen till ditt saldo eller direkt till det bankkonto du angivit i din profil. 

Did this answer your question? Thanks for the feedback There was a problem submitting your feedback. Please try again later.